حذف وارنیش از روغن | بررسی انواع روشهای حذف وارنیش

​وارنیش می‌تواند بر اساس محیط و شرایط موجود بر انواع تجهیزات تأثیر بگذارد. با این حال، هنگامی که وارنیش رخ می‌دهد، سوال فوری این است که "چگونه آن را حذف کنیم؟" اینجاست که برخی از فناوری‌های حذف وارنیش می‌توانند کار کنند. مشابه وارنیش که دارای شیمی‌های مختلفی است، فناوری‌های حذف وارنیش فقط برای وارنیشی که می‌توانند حذف کنند مناسب هستند.دقیقا مانند فناوری ها و روشهای فیلتراسیون روغن روش یکسان و ثابتی برای انواع وارنیش وجود ندارد. به همین دلیل، باید از فناوری‌های مختلف بر اساس سیستم و نوع وارنیش استفاده شود. در این مقاله، انواع مختلف فناوری‌های حذف وارنیش و همچنین مزایا و معایب هر سیستم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

رسوب وارنیش

 

آشنایی با پدیده ای به نام وارنیش در روغن صنعتی؟

وارنیش چیست؟  قبل از بحث در مورد انواع فناوری‌های حذف وارنیش، باید پیچیدگی‌های وارنیش و تشکیل آن را درک کرد. وارنیش را می‌توان یک رسوب نازک، سخت، براق و نامحلول در روغن در نظر گرفت. به طور معمول، این ماده از باقیمانده آلی تشکیل شده است که به راحتی با پاک کردن حذف نمی‌شود و در برابر حلال‌های اشباع مقاوم است. رنگ آن ممکن است بسته به شیمی آن در طول تشکیل، به طور قابل توجهی متفاوت باشد. یکی از روشهای شناسایی امکان به وجود آمدن وارنیش تست وارنیش MPC می باشد.

معمولاً رسوبات را می‌توان از نظر طبیعت آلی یا معدنی تعریف کرد. رسوبات آلی عمدتاً شامل آنتی اکسیدان‌های تخلیه شده، پایه‌های تخریب شده یا ترکیبی از این دو هستند. از سوی دیگر، رسوبات معدنی ممکن است حاوی خاک، فلزات سایشی یا برخی افزودنی‌ها یا ادتیوهای تخلیه شده باشند. درک ماهیت رسوب می‌تواند در تعیین بهترین روش حذف آن از سیستم کمک کند.

معمولاً دو متغیر کلیدی وجود دارد که فرآیند رسوب‌گذاری وارنیش را تعیین می‌کنند و این‌ها هستند: دما و فشار. دمای بالا می‌تواند باعث اکسیداسیون سریع یا کک شدن شود که رسوبات را به سطح می‌آورد، در حالی که دمای پایین بر حلالیت آلاینده‌ها تأثیر می‌گذارد و آن‌ها را نیز از محلول خارج می‌کند. فشار بالا نیز رسوبات را از محلول خارج می‌کند. لازم به ذکر است که در دمای گرمتر (۴۰-۵۰ درجه سانتی‌گراد)، وارنیش تمایل به باقی ماندن در محلول دارد اما در دمای پایین‌تر (۲۵ درجه سانتی‌گراد)، وارنیش معمولاً از محلول خارج می‌شود و می‌تواند روی قسمت داخلی سیستم رسوب کند.

 

وارنیش بر روی قطعات

 

انواع روشهای حذف وارنیش

چهار نوع اصلی از فناوری‌های حذف وارنیش وجود دارد که می‌توانند آلاینده‌های نرم را حذف کنند

  • فیلترهای رسانه‌ای عمقی
  • تمیزکننده‌های روغن الکترواستاتیک
  • آگلومراسیون شارژ شده
  • فیلتراسیون شیمیایی مبتنی بر رزین

در ادامه مزایا و عایب هرکدام از روشهای حذف وارنیش را بررسی خواهیم کرد. 

 

فیلترهای رسانه‌ای عمقی جهت حذف وارنیش

این فیلترها معمولاً می‌توانند ذرات را تا حدود ۳ میکرون فیلتر کنند و مجهز به رسانه سلولزی قطبی هستند که محصولات تخریب روغن قطبی را جذب می‌کنند.

برخی از مزایای این نوع سیستم فیلتراسیون عبارتند از:

کارکرد ساده و اقتصادی ظرفیت نگهداری آلودگی بالا که می‌تواند به طور موثر تا ۳ میکرون فیلتر کند جذب آلاینده‌های نرم جذب رطوبت یکی از معایب فیلتراسیون رسانه‌ای عمقی این است که فقط آلاینده‌های نرم محلول را که در حالت تعلیق هستند حذف می‌کند. به همین دلیل، برای حذف وارنیش، این فیلترها به طور ایده‌آل برای مخازنی مناسب هستند که در دمای کمتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد کار می‌کنند.

 

تمیزکننده‌های روغن الکترواستاتیک جهت حذف وارنیش

از نیروهای الکترواستاتیک برای شارژ آلاینده‌ها استفاده می‌شود که در آن ذرات دارای بار منفی به یک منطقه جمع‌آوری مثبت و ذرات دارای بار مثبت به یک منطقه جمع‌آوری منفی جذب می‌شوند. این فرآیند الکتروفورز نامیده می‌شود. ذرات خنثی را می‌توان در فرآیندی به نام دی الکتروفورز حذف کرد. تمیزکننده‌های روغن الکتروستاتیک برای عملکرد به یک محیط غیر رسانا نیاز دارند.

 

حذف وارنیش با روش الکترواستاتیک

 

چندین مزیت برای تمیزکننده‌های روغن الکتروستاتیک وجود دارد که شامل موارد زیر است:

حذف موثر تمام آلاینده‌های معلق تا ۰.۰۱ میکرون حذف موفقیت‌آمیز محصولات تخریب غیر آلی و نامحلول (مانند ZDDP تخلیه شده) حذف ذرات کربنی نوع دوده برخی از معایب عبارتند از:

حذف فقط آلاینده‌های نرم محلول که در حالت تعلیق هستند. برای حذف وارنیش، این فیلترها به طور ایده‌آل برای مخازنی مناسب هستند که در دمای کمتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد کار می‌کنند حساسیت به آب و سایر آلاینده‌ها / مایعات رسانا

 

آگلومراسیون شارژ شده جهت حذف وارنیش

در حالی که این روش کمی شبیه به تمیزکننده‌های روغن الکتروستاتیک است، بار روی ذرات به محدوده تجهیزات فیلتراسیون محدود نمی‌شود. آگلومراسیون زمانی رخ می‌دهد که روغن به سیستم روانکاری باز می‌گردد. در این زمان، ذرات زیر میکرونی به ذرات چند میکرونی تجمع می‌کنند که سپس توسط فیلتراسیون مکانیکی فیلتر می‌شوند.

 

حذف وارنیش با آگلومراسیون شارژ شده

 

برخی از مزایای آگلومراسیون شارژ شده عبارتند از:

حذف موثر تمام آلاینده‌های معلق از جمله ذرات زیر میکرونی هیچ گونه "قطع شدن" در حضور رطوبت وجود ندارد آگلومراسیون به فیلترهای میکروفیبر معمولی اجازه می‌دهد تا آلاینده‌های نرم را حذف کنند از سوی دیگر، برخی از معایب عبارتند از:

حذف فقط آلاینده‌های نرم محلول که در حالت تعلیق هستند. برای حذف وارنیش، این فیلترها به طور ایده‌آل برای مخازنی مناسب هستند که در دمای کمتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد کار می‌کنند این روش در مایعات رسانا یا مرطوب کار نمی‌کند.

 

 فیلتراسیون شیمیایی جهت حذف وارنیش

مبتنی بر رزین این نوع فیلتراسیون برای حذف آلاینده‌های نرم آلی از روان‌کننده‌ها با استفاده از محیط فیلتراسیون جذب انتخابی طراحی شده است. در اصل، این نوع فیلتراسیون می‌تواند محصولات تخریب روغن را که در محلول هستند به طور موثر حذف کند. محیط فیلتر تحت تأثیر آب یا سایر آلاینده‌ها قرار نمی‌گیرد و بر سایر اجزای افزودنی در فرمولاسیون تأثیر نمی‌گذارد.

 

حذف وارنیش از طریق شیمیایی

 

برخی از مزایای فیلتراسیون شیمیایی مبتنی بر رزین عبارتند از:

حذف آلاینده‌های نرم که هم در حالت تعلیق و هم در محلول هستند طیف گسترده‌ای از اثربخشی از ۱۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد وجود دارد طراحی ساده امکان کارکرد آسان را فراهم می‌کند یکی از معایب این سیستم این است که:

فقط آلاینده‌های نرم آلی را حذف می‌کند. هیچ تأثیری بر سایر آلاینده‌های سخت یا آلاینده‌های نرم معدنی ندارد

منبع مقاله: https://www.fluitec.com/do-varnish-removal-technologies-work/

شرکت پارس آسیا مارون با بیش از 30 سال سابقه در حوزه خدمات فیلتراسیون روغن های صنعتی و ساخت دستگاه های تصفیه روغن صنعتی و دستگاه تصفیه گازوئیل در خدمت صنایع مختلف جهت مشاوره بر ایجاد برنامه منظم پایش سلامت روغن و بالابردن راندمان کاری و ککاهش هزینه ها در سازمان های مختلف می باشد.