استاندارد تمیزی روغن ISO چیست؟ و مقدار توصیه شده آن چقدر است؟

استاندارد ISO جهت تمیزی روغن چیست؟ 

 

استاندارد ایزو جهت تمیزی روغن


 

کد استاندارد ایزو (بر اساس استاندارد ISO4406-1999) برای تعیین کمی سطح آلودگی ذرات در هر میلی‌لیتر سیال روغن در سه اندازه مختلف - 4 میکرون، 6 میکرون و 14 میکرون- استفاده می‌شود. این کد به صورت سه عدد (مثال 19/17/14) بیان می‌شود که هر عدد نشان‌دهنده یک کد سطح آلودگی برای اندازه ذرات مرتبط است. این کد شامل تمام ذرات با اندازه مشخص شده و بزرگتر است.


مهم است بدانید که هر بار که یک کد استاندارد ISO افزایش می‌یابد، محدوده کمی (تعداد) ذرات دو برابر می‌شود. برعکس، با کاهش یک کد، سطح آلودگی به نصف کاهش می‌یابد.


محدوده های توصیه شده سطح تمیزی روغن بر اساس استاندارد ISO


تولیدکنندگان قطعات هیدرولیکی و یاتاقان، محدودیت‌هایی برای کد سطح تمیزی سیال ایزو تعیین می‌کنند که حداکثر تحمل آلودگی سیال را برای حفظ عملکرد و عمر قابل پیش‌بینی مشخص می‌کند. این محدودیت‌ها اغلب به عنوان اهداف پاکیزگی سیال در سطح کارخانه یا تولید تبدیل می‌شوند.

 

جدول استاندارد ایزو

 

استفاده از حد بالا به عنوان هدف به این معنی است که شما در لبه پرتگاه کار می‌کنید و هیچ جای خطایی وجود ندارد. اما راه بهتری هم هست. ماموریت ما این است که مشتریان خود را تا حد امکان کارآمد کنیم. برای انجام این کار، ما کدهای عملیاتی ایزو را که بسیار پایین‌تر از محدودیت‌های بالای تولیدکننده تجهیزات اصلی (OEM) هستند، توصیه و در اجرای آن‌ها کمک می‌کنیم.

تمرکز ما رسیدن به حد مجاز کد ایزو یک سازنده Valve نیست، بلکه کمک به مشتری برای کاهش تعویض شیرهای سروو از 220 عدد در یک سال به 6 عدد در سال بعد با اجرای کدهای عملیاتی ایزو پایین‌تر و کاهش چشمگیر سایش و خرابی قطعات است. و از آنجایی که خریدار Valve ها  می‌تواند ثابت کند که روغن مورد استفاده آن‌ها تمیزتر از آنچه در مشخصات اعلامی از سوی سازنده بوده است بوده است، آن 6 servo valve معیوب در سال دوم نیز  تحت گارانتی توسط سازنده تعویض شدند.

کدهای عملیاتی ایزو پایین‌تر می‌توانند عمر قطعات را بیش از 4 برابر افزایش دهند که منجر به افزایش قابل توجه قابلیت اطمینان، سودآوری و کارایی می‌شود.

 

روغن ما چقدر تمیز است؟

شناسایی نقاط و مکان‌های نمونه‌برداری مناسب، نمونه‌گیری دقیق و تفسیر صحیح نتایج برای موفقیت بسیار مهم است. به همین دلیل، آموزش و پشتیبانی ما بر شناخت و درک اهمیت پاکیزگی سیال و نمونه‌برداری استوار است. 

 

انواع استانداردهای سطح تمیزی

به صورت کلی 3 استاندارد جهت بررسی سطح تمیزی روغن وجود دارد. استاندارد ISO، استاندارد NAS Class و استاندارد SAE. در جدول زیر ارتباط بین مقادیر این سه استاندارد قابل شناساییست. 

 

 

تبدیل ایزو به ناس کلاس
جدول تبدیل کد ISO به ناس کلاس

 


تعیین محدوده مناسب سطح تمیزی روغن براساس کدهای عملیاتی ایزو


جدول صفحه بعد توصیه‌های شرکت دانلسون های-پرو برای کد عملیاتی ایزو بر اساس قطعه و فشار را نشان می‌دهد. این کدها پایین‌تر از کدهای هدف استاندارد صنعت هستند و بر اساس تجربه ما در افزایش عمر و قابلیت اطمینان قطعات تعیین شده‌اند. عوامل دیگری که در تعیین کد عملیاتی ایزو پایین‌تر دخیل هستند عبارتند از:
•    اهمیت قطعه (کنترل‌های هیدرولیکی توربین)
•    ایمنی (هیدرولیک پارک‌های تفریحی)
•    شوک یا لرزش بیش از حد (بیل مکانیکی معدن)
•    چرخه کاری با فرکانس بالا (پرس پانچ سرعت بالا)
 


تصفیه روغن راه حل افزایش اطمینان از سلامتی تجهیزات

ارتقا به فیلترهای با درجه DFE، تنفس‌کننده‌های Hy-Dry و افزودن راه‌حل‌های آلودگی آفلاین در صورت نیاز، در مقایسه با هزینه تعمیر و جایگزینی قطعات مرتبط با آلودگی، تعویض زودهنگام سیال، افزایش نیازهای تعمیر و نگهداری و بدتر از همه، توقف کار، هزینه کمی است. با برداشتن این گام‌های کوچک و پیش‌گیری از آلودگی، شما خود و کارخانه خود را برای بهترین شانس موفقیت آماده می‌کنید.

 

سطح تمیزی روغن مناسب انواع پمپ

در جدول زیر سطح استاندارد سطح تمیزی توصیه شده توسط اکثر سازنده ها و همچنین سطح تمیزی پیشنهادی ما جهت افزایش چشمگیر عمر تجهیزات را بر اساس فشار کاری دستگاه مشاهده می نمایید.

 

 

سطح تمیزی استاندارد روغن برای پمپ ها

 

سطح تمیزی روغن مناسب انواع شیرهای برقی (ولو ها)

در جدول زیر سطح استاندارد سطح تمیزی توصیه شده توسط اکثر سازنده ها و همچنین سطح تمیزی پیشنهادی ما جهت افزایش چشمگیر عمر تجهیزات را بر اساس فشار کاری دستگاه مشاهده می نمایید.

 

سطح تمیزی استاندارد جهت انواع ولو

 

سطح تمیزی روغن مناسب انواع یاتاقان ها

در جدول زیر سطح استاندارد سطح تمیزی توصیه شده توسط اکثر سازنده ها و همچنین سطح تمیزی پیشنهادی ما جهت افزایش چشمگیر عمر تجهیزات را بر اساس فشار کاری دستگاه مشاهده می نمایید.

 

 

سطح تمیزی استاندارد روغن جهت یاتاقان

 

سطح تمیزی روغن مناسب سایر تجهیزات

در جدول زیر سطح استاندارد سطح تمیزی توصیه شده توسط اکثر سازنده ها و همچنین سطح تمیزی پیشنهادی ما جهت افزایش چشمگیر عمر تجهیزات را بر اساس فشار کاری دستگاه مشاهده می نمایید.

 

 

سطح تمیزی روغن استاندارد جهت سایر تجهیزات

 


ارتباط افزایش عمر تجهیزات با تمیزی روغن


تمیزی بیشتر روغن علاوه بر کاهش زمان خرابی، تجهیزات قابل اعتمادتر، عمر طولانی‌تر سیال و ساعات تعمیر و نگهداری کمتر، باعث کاهش هزینه‌های تعویض و تعمیر قطعات نیز می باشد. با بهبود تنها چند کد ایزو از پاکیزگی سیال خود، می‌توانید مستقیماً عمر مفید قطعات و تجهیزات خود را افزایش دهید. جداول زیر افزایش عمر برای هر دو یاتاقان غلتکی و قطعات هیدرولیک را با کاهش کدهای ایزو نشان می‌دهند.

 

افزایش عمر تجهیزات هیدرولیک

افزایش عمر هیدرولیک با تمیزی روغن


افزایش عمر بلبرینگ ها

افزایش طول عمر بلبرینگ با تمیزی روغن

 

آیا روغن های نو و جدید ما به اندازه کافی تمیز است؟

همانطور که مشخص شد، روغن جدید می تواند یکی از بدترین منابع آلودگی ذرات و آب باشد. تصویر زیر از یک آزمایش پچ با بزرگنمایی 10 برابری روی یک نمونه روغن جدید مستقیماً از تولید کننده گرفته شده است و سطح آلودگی موجود در روغن ظاهراً تمیز را نشان می دهد. حد بالای خوب برای پاکیزگی روغن جدید 16/14/11 است. با این حال، استاندارد ایزو رایج برای روغن جدید به کد ایزو 25/22/19 می رسد که نه تنها برای سیستم های هیدرولیک یا روغن کاری مناسب نیست بلکه در واقع می تواند علت اصلی تخریب و خرابی زودرس قطعات باشد. 

 

روغن نو آلوده

 

توجه به برنامه منظم پایش سطح تمیزی روغن و فیلتراسیون روغن در سازمان یک سرمایه گذاری سود آور جهت کاهش چشمگیر خرابی ماشین آلات و همچنین بهینه سازی فرایند تولید با کمک کاهش زمان تعمیرات ماشین آلات می باشد.

شرکت پارس آسیا مارون با بیش از 30 سال سابقه در حوزه روانکارهای صنعتی آماده ارائه مشاوره و راه حل های مقرون به صرفه به تمام صنایع مختلف می باشد.