جدول تبدیل مقادیر ویسکوزیتی Viscosity روغن | جدول تغییرات ویسکوزیتی با دما

ویسکوزیته روغن چیست؟

ویسکوزیته روغن اصطکاک داخلی درون یک روغن است که در برابر جریان آن مقاومت می‌کند. این میزان مقاومت روغن در برابر جریان را اندازه‌گیری می‌کند و یکی از مهم‌ترین عوامل در روانکارها است. ویسکوزیته همچنین به عنوان نسبت تنش برشی (فشار) به نرخ برشی (نرخ جریان) تعریف می‌شود.

 

ویسکوزیته روغن

 

درک ویسکوزیته روغن

تصور کنید که در یک استخر پر از آب قدم می‌زنید. در حالی که در استخر قدم می‌زنید، بدن شما مقداری مقاومت از آب تجربه می‌کند. حالا تصور کنید که در همان استخر، این بار پر از شیره انگور قدم می‌زنید!

گذراندن زمان بسیار بیشتری طول می‌کشد تا کسی در یک استخر پر از شیره انگور قدم بزند تا یک استخر پر از آب. در این حالت، شیره انگور غلیظ‌تر از آب است. بنابراین، ویسکوزیته بالاتری نسبت به آب دارد.

 

شاخص های مختلف اندازه گیری ویسکوزیته و نحوه تبدیل آنها

ویسکوزیته روغن با شاخصهای مختلفی در سراسر دنیا شناخته می شود. از جمله این شاخصها می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • cSt یا سانتی استوک
  • ISO VG
  • AGMA Grade
  • SAE
  • SUS

اشاره کرد
نمودار زیر یک مرجع سریع برای تبدیل بین چهار اندازه گیری اصلی ویسکوزیته را ارائه می دهد. برای تعیین معادل‌ها، یک خط افقی مستقیم را در سراسر صفحه در ویسکوزیته شناخته شده خود بکشید. تمام ستون‌های دیگر که با خط تلاقی می‌کنند نشان دهنده معادل‌ها هستند.

 

جدول تبدیل مقادیر ویسکوزیته

 

جدول تغییر ویسکوزیته و دما


جدول زیر مقادیر ویسکوزیته را براساس cSt برای سیالات شناخته شده در دمای مشخص با استفاده از نقطه میانی سینماتیکی هر طبقه بندی طبق ISO 3448 ارائه می دهد. مقادیر داده شده در زیر تقریبی هستند و ممکن است تا ±10٪ از مقدار نقطه میانی استفاده شده در محاسبات متفاوت باشند و برای استفاده به عنوان مرجع در نظر گرفته شده اند.

برای محدوده‌های دقیق مقادیر می توانید از اطلاعات ارائه شده توسط تولید کننده روغن استفاده کنید.

برای تعیین ویسکوزیته، ISO VG سیال خود را در بالای جدول پیدا کنید، دمای هدف/مشخص شده خود را در دو ستون سمت چپ پیدا کنید و سلولی که ستون و ردیف مربوطه در آن تلاقی می‌کنند مقدار تقریبی ویسکوزیته است.

 

جدول تغییرات ویسکوزیته بر اساس دما

 

نمودار تغییرات ویسکوزیته بر اساس دما جهت دانلود

تغییرات ویسکوزیته و دما

viscosity and temp1-min.png

 

تغییرات ویسکوزیته و دما


viscosity and temp2-min.png